Yksi auto, kolme turvaistuinta
Apua. Se oli ensimmäinen (ja edelleenkin vahvasti mielessä huutava) sana, joka tuli suusta ulos, kun aloimme miettiä kevään autokuvioita. Hämmentävää kyllä, niin yksinkertaisuus on kaukana, kun pitäisi saada runtattua henkilöauton takapenkille kolmea turvaistuinta siten, että ne ovat A) oikein kiinnitetty ja B) kaikki kyytiläiset ovat helposti laitettavissa omille paikoilleen. Lisätuskaa teettää autojen mahdolliset jalkatiloissa olevat lokerot, joiden päälle joskus saa ja joskus ei saa laittaa istuimen/jalustan tukijalkaa.
Meidän kaksi vanhempaa lasta kulkevat molemmat turvavyöistuimessa. Myönnän, että etenkin pienemmän olisi turvallisempi vielä matkustaa selkä menosuuntaan turvaistuimessa, mutta jatkuva oksennuksen kuuraaminen jo alle 5 kilometrin matkalla "pakotti" meidät kääntämään lapsen kasvot menosuuntaan.
Mutta tässä sitä ollaan, tila-autoja katselemassa. Ymmärsin, että joihinkin viisipaikkaisiin autoihin saisi jotenkin ujutettua kolme istuinta, mutta tämä vaatisi auton vaihdon lisäksi myös uusia istuimia. Istuimet toki joutaisivatkin vaihtoon, jos niin helpolla päästäisiin, mutta ajatus järjettömästä istuintetriksestä saa ajatukset harhailemaan tila-autoihin. Lisäksi nämä leveät viisipaikkaiset autot ovat kalliita. Saamme siis heittää hyvästit suoraan ainakin Volvon isommille malleille.
Tila-auto voi onneksi olla yllättävän vähän super möhkön näköinen, ja nyt meidän listalle onkin noussut kaksi ennakkosuosikkia: Toyota Corolla Verso ja Kia Carens. Harmillisesti niistä kumpaakaan ei saa enää uutena, mutta suhteellisen vanhoista autoista ei kuitenkaan puhuta. Autot ovat saatavilla seitsemänpaikkaisina ja niissä toisella penkkirivillä on kaikissa ns. omat penkit, jolloin jokainen paikka on yhtä leveä. Samanlainen kakkospenkkirivi on myös Toyotan Prius+ -autossa, mutta sieltä puuttuu kolmas penkkirivi. Lisäksi Prius+ on jonkin verran kallis, joten senkin takia olemme jättäneet sen omalta listaltamme pois.
Muita seitsemänpaikkaisia tila-autoja on muun muassa
- Seat Alhambra
- Volkswagen Sharan
- Peugeot 5008
- Skoda Kodiaq
- BMW 216 f46 Gran Tourer
Skoda olisi kiva ja sitä vähän tiirailtiinkin sillä silmällä. Auton hintalappu uutena tai edes suht uutena on kuitenkin sen verran korkea, että heikompaa hirvittää.
Sinänsä tilanne on varsin hyvä, että tiedämme mitä etsimme. Harmillisesti alle 100 000 kilometriä ajettua ja maksimissaan viisi vuotta vanhaa toiveautoa ei ole kovin montaa lähialueilla myynnissä. Yhden Carensin missasimme tunnilla - joku nopea oli ehtinyt ennen meitä 😅
Nyt vain pidetään hakuvahdit kuumina. Jospa meidänkin auto tulisi pian vastaan!
/Me kaksi ja lapset
Meillä kolme lasta VW Passatin takapenkillä. Kaksi turvavyöistuinta, yksi selkä menosuuntaan oleva turvaistuin. Aiemmin myös kaukalo, turvaistuin ja turvavyöistuin -kombo mahtui hyvin. Toki jos budjetti sallii seitsenpaikkaisen, niin mikäpä siinä, mahtuu muitakin sitten tarvittaessa kyytiin.
VastaaPoistaHei mahtavaa! Jos saa udella tarkemmin, niin mikä teidän auton vuosimalli on (ymmärsin, että joskus silläkin on väliä 🙈) ja mitkä istuimet teillä tarkemmin on? Ja missä järjestyksessä istuimet on?
PoistaTäällä vw touran vm2018, seitsemän paikkaisena, kolme turvaistuinta keskirivillä. Kaikki istuimet toimii koska jokainen istuin oma yksikkönsä ja voi liikutella toista istuinta vähän eteenpäin kuin toista.
VastaaPoistaIhanaa odotusta ja onnellista mieltä!
Saara .
Jes, toinen mahtava vinkki! Kiitos 🙏🙌 tämä on mennyt ainakin minulta aivan ohi, vaikka mielestäni niin kovin tarkasti yritin kartoittaa autoja, joissa on kolme erillistä istuinta takapenkillä.
Poista